Cenotvorba od A do Z. Jak na automatickou cenotvorbu e‑shopu

Už vás nebaví ruční nastavování cen u každého produktu? Automatická cenotvorba vám ušetří nejen spoustu času, ale pomocí vhodně zvolených strategií pomůže se splněním obchodních cílů. Začnete se orientovat v konkurečním prostředí a budete schopni na změny vašich konkurentů pohotově reagovat. Pojďme se podívat, jak na to. 

OBSAH: 

  1. Co je to cenotvorba a proč by se jí měl váš e‑shop věnovat?
  2. Co musíte vědět před tím, než se do automatického pricingu pustíte?
  3. Seznamte se s aplikací Pricing Fox.
  4. Jak začít používat aplikaci Pricing Fox.
  5. Co vše najdete v aplikaci Pricing Fox.
  6. FAQ, Nápověda, informace o releasech aplikace Pricing Fox.

1. Co je to cenotvorba a proč by se jí měl váš e‑shop věnovat?

Cenotvorba přímo ovlivňuje úspěšnost celého podnikání. Jako majitelé e‑shopu byste svůj byznys měli provozovat s jasným cílem. Vaše vize by měla být co nejkonkrétnější a neměli byste na ni během optimalizace cen zapomínat. Cenotvorba musí přinášet zisk, ale zároveň musí být přijatelná pro vaše cílové zákazníky. Existují různé možnosti, jak k cenotvorbě přistupovat, ať už je vaším cílem zvýšení zisku, obratu nebo třeba počet prodaných kusů.

Pokud o pricingu slyšíte poprvé, doporučujeme se seznámit s liščími podcasty, ve kterých se přeceňování věnujeme od začátků až po pokročilé nastavení aplikace Pricing Fox. Mimo jiné jsou nabité praktickými radami Vladimíra Trevisana, marketingového specialisty s více než 10 letou praxí v e‑commerce.

  1. díl: Vše, co byste měli o automatickém pricingu vědět
  2. díl: V jaké fázi je firma připravená na automatickou cenotvorbu
  3. díl: Seznamte se s Pricing Foxem, nástrojem pro automatickou cenotvorbu
  4. díl: Jaké možnosti napojení Pricing Fox nabízí
  5. díl: Jak pracovat s pravidly v Pricing Foxu
  6. díl: Jak pracovat s náklady, marží a dalšími finančními ukazateli
  7. díl: Analyzujte jednoduše svou konkurenci pomocí Pricing Foxu
  8. díl: Proč při vyhodnocování dat nezapomínat na pravidelnou kontrolu
  9. díl: Mějte přehled o stavu svého sortimentu
  10. díl: Co všechno najdete v aplikaci Pricing Fox
Veškeré epizody najdete také na Spotify, SoundcloudYoutube

Ne nadarmo se České republice přezdívá ráj e‑shopů. K dnešnímu dni tuzemský trh eviduje více než 50 000 e‑shopů a jejich počet stále roste. Ačkoliv data mluví jasně, s automatickým přeceňováním dosud pracuje menšina těchto e‑shopů. Proč se tak děje a čím je to způsobeno, jsme se zeptali marketingového konzultanta s bohatou praxí, Jiřího Drážného. 

Dostupné e-commerce statistiky ke dni 10. 10. 2022 z webu https://www.ceska-ecommerce.cz/.
 

Můj osobní odhad je, že tak 75–85 % e‑shopů nevydělává, a co hůř, někteří ani neví o tom, že jsou ve ztrátě. Zní to možná krutě, ale je to tak. Z mého pohledu je cenotvorba jednou z podceňovaných částí úspěšného mixu e‑shopu. V dnešní extrémní konkurenci prostě nestačí vzít jen nějaký dodavatelský feed, napojit ho přes automatický import do e‑shopu a myslet si, že teď začnu vydělávat … Je potřeba umět nad těmi produkty přemýšlet, hledat v datech možnosti a určitou strategii. Například, zda je prostor jít pod doporučené maloobchodní ceny, a pokud ano, jestli mi to přinese na Heurece a Zboží.cz kýžený efekt. Nebo naopak je to produkt, který se přes zbožáky neprodává a mohu na něm vydělávat s vyšší marží přes PPC/​​mailing/​​organic. A pokud e‑shop neprodává jen své unikátní produkty, začal bych o to víc přemýšlet nad správným nastavením cenotvorby. Troufám si říct, že v takovém případě je strategie přímo nezbytná.

2. Co musíte vědět před tím, než se do automatického pricingu pustíte

Než se pro automatickou cenotvorbu rozhodnete, je důležité, zodpovědět si několik zásadních otázek.

  1. S jakým cílem se do automatické cenotvorby pouštíte? Co od ní očekáváte? Je opravdu nezbytné tyto vize znát a následně jim přizpůsobit odpovídající strategie.
  2. Jak je to s cenovou politikou vašich výrobků? Mají výrobky pevně stanovené ceny od dodavatele nebo s jejich výší můžete hýbat? Pokud ceny pevné nejsou, znáte skutečnou hodnotu výrobku včetně všech vynaložených nákladů – výroba, práce, dodání apod.? 
  3. Znáte konkurenční prostředí vašeho sortimentu? Máte dostatečnou konkurenci, nebo jsou vaše výrobky spíše unikátní? Pokud dostatečnou konkurenci máte, provedli jste analýzu, znáte nabídku své konkurence (cena, doprava, benefity)? 
  4. Dokážete si prioritizovat sortiment? Můžete produkty rozdělit do více skupin na základě ziskovosti, kategorií, dodavatele nebo jiného kritéria? Víte, jak přistupovat k novým výrobkům? 
  5. Máte dostatečný počet objednávek? 
  6. Pokud se rozhodnete pro konkrétní nástroj na automatickou cenotvorbu, víte, odkud chcete data brát a kam je dále zapisovat? V případě aplikace Pricing Fox je důležité inzerovat na srovnávači zboží Heureka.

Pokud si na tyto základní otázky umíte odpovědět, je váš e‑shop připravený s automatickou cenotvorbou začít. 

Na názor, co by měl e‑shopař vědět, než se do automatické cenotvorby pustí, jsme se zeptali Jirky Drážného. 

„Pokud se bavíme o cenotvorbě ve stylu repricingu, určitě je dobré vědět, jak je produkt konkurenční, jak je populární, jestli je unikátní, jaké jsou tam marže atd. Určitě si zanalyzovat, proč někdo prodává za nákupní ceny a co mu to může (ne)přinášet. Dále si umět roztřídit své produktové portfolio a stanovit přínos produktu nebo kategorie. Někdy si nedokážu představit, jak 2–3 členné týmy zpracovávají data e‑shopu a jak do hloubky znají portfolio obsahující více než 30 000 produktů. Za mě zpracování takového množství dat není možné.“

3. Seznamte se s aplikací Pricing Fox

Pricing Fox je aplikace zaměřená na automatickou cenotvorbu vašeho e‑shopu. Pomůže vám ceny hlídat a měnit podle pohybu konkurenčních cen. Šetří čas, pracuje 24 hodin denně, přispívá ke zvýšení zisku a snižuje náklady. Funguje na principu pravidel, které aplikujete na skupiny produktů nebo všechny produkty. Nabízí bohatou diagnostikuanalytiku, kterou využijete při monitoringu konkurence.

CO S PRICING FOXEM DOKÁŽETE

  • Přeceňovat podle konkrétního konkurenta či pozice.
  • Omezovat výslednou cenu nastavenými limity.
  • Respektovat nákupní cenu.
  • Aplikovat pravidla na všechny produkty či vlastní výběry.
  • Monitorovat konkurenci
  • Vytvářet exporty vybraného sortimentu ve třech formátech – CSV, XLSX, HTML.
  • Poskytnout detailní informace na úrovni jednotlivých produktů.
  • Diagnostikovat stav vaší inzerce (problémy, varování, doporučení).
  • Sledovat vývoj cen.
  • A mnoho dalšího.

PROČ SE ROZHODNOUT PRO PRICING FOX

  • Šetří časpeníze.
  • Pořádá bezplatné školení pro klienty
  • Nabízí plnou technickou podporu
  • Účtuje si vždy jednotnou cenu 1286 Kč/​měsíc bez ohledu na počet produktů či způsob pricingu.
  • Zdarma poskytuje 30ti denní zkušební dobu.
  • Pravidelně optimalizuje své funkce.

4. Jak začít používat aplikaci Pricing Fox

Pricing Fox pomáhá marketérům, správcům nebo majitelům e‑shopů k automatizované a flexibilní cenotvorbě.

Ještě před tím, než aplikaci spustíte, doporučujeme vyzkoušet bezplatný Pricing Audit. Prostřednictvím osmnácti detekcí zjistíte nejen kompletní stav vašeho sortimentu, ale také kdo je vaším konkurentem a jak vypadá jeho nabídka. Produkty následně rozdělí do čtyř skupin – v pořádku, s problémem, s upozorněním, s doporučením. Díky auditu zjistíte, jak sortiment vylepšit, aby byl konkurenceschopnější.

Ukázka výsledků z Pricing Auditu.

Aby mohla aplikace plnohodnotně pracovat, věnujte pozornost nastavení. Nástroj propojíte s každou platformou, která zvládá import cen přes XML nebo CSV, mezi ověřené platformy patří: 

PRVNÍ SPUŠTĚNÍ APLIKACE

Průvodce nastavením aplikace Pricing Fox. 
  1. Nyní aplikaci spustíte v Mergado Store
  2. Po zapnutí se zobrazí průvodce prvním nastavením.
  3. Nejdříve musíte aplikaci napojit přes API nebo XML/CSV soubor.
  • Propojení přes API –  přejděte do Nastavení – Napojení. Zde zvolte systém, na kterém máte e‑shop vedený. Každý systém má svá specifika, proto tuto část nepodceňujte. Doporučujeme důsledně zhlédnout přiložené návody výše, díky kterým e‑shopový systém s aplikací úspěšně propojíte. 
  • Propojení přes XML/CSV –  v tomto případě musíte aplikaci nastavit a následně vzít URL výstupního feedu v mergadu či CSV exportu v aplikaci a vložit ji do administrace eshopu manuálně. Je důležité si pohlídat, aby se soubor na straně e‑shopu pravidelně aktualizoval. 
  1. Dále přejděte do Nastavení projektu. Zde vyplňte tři nejdůležitější prvky: vstupní a výstupní element, párovací element s ITEM_ID a URL vašeho konverzního feedu. 
  2. Jakmile dokončíte veškeré technické požadavky, doporučujeme ihned vytvořit alespoň jedno pricingové pravidlo. Přejděte na stránku Pravidla a vytvořte nové pravidlo. Mějte na paměti, že po prvním spuštění pravidel trvá přibližně 24 hodin, než se vám data načtou. Interval však není pevně stanovený, ovlivňuje ho zpravidla počet produktů. 
Pokud s aplikací Pricing Fox začínáte, přečtěte si kromě Průvodce také První kroky v Pricing Foxu, kde se nastavení prvního pravidla věnujeme podrobněji. 

5. Co vše najdete v aplikaci Pricing Fox

V aplikaci najdete celkem sedm záložek. Pojďme si přiblížit jejich hlavní funkce.

PŘEHLED – Poskytne vám množství grafů, na kterých uvidíte stav vaší cenotvorby v čase. Nachází se zde také checklist a infografika, která jednoduše popisuje funkci celého procesu. Pusťte si video věnované stránce Přehled.

PRAVIDLA – Prostřednictvím pravidel lišce říkáte, jak bude přeceňování fungovat a čeho chcete dosáhnout. Před vytvořením pravidel si rozmyslete, jaké cíle máte a co se má s cenami vašich produktů stát. Seznamte se se stránkou Pravidla ve videu.

PRODUKTY – Slouží pro sledování vývoje a úpravy na úrovni jednotlivých produktů. Na stránce naleznete rozšířené vyhledávání, kde se skrývají záložky pro filtrování na základě specifických požadavků. Jednotlivé filtry můžete uložit a dále s nimi pracovat. Nahlédněte podrobněji na stránku Produkty ve videu.

KONKURENCE – Orientovat se v konkurenci a mít přehled o jejich sortimentu patří k nejdůležitějším procesům každého e‑shopaře. Pricing Fox za vás bude sledovat konkurenční e‑shopy, srovnání společných produktů, produktů podle pozice apod. Více stránku Konkurence představujeme ve videu.

DIAGNOSTIKA – Poskytne vám mnoho cenných informací, které využijete při nastavení a úpravách pricingových strategií. Odhalí problémy, varování, ale také doporučení. Všechny potřebné informace o této stránce najdete také ve videu věnovanému Diagnostice.

EXPORTY – Vyexportované produkty slouží jako zdroj informací a také vám pomohou při sledování vývoje cen nebo vyhodnocení vašeho pricingu. Co vše můžete v Exportech sledovat, zjistíte ve videu.

NASTAVENÍ – Aby aplikace správně pracovala, musí vědět, odkud má data brát. Proto ji potřebujete důkladně nastavit. Na stránce Nastavení také najdete kontroly, které vás upozorní v případě jakýchkoliv systémových nedostatků. Jak postupovat při prvním nastavení a k čemu tato data aplikace potřebuje, se dozvíte ve videu.

Veškeré další články a související materiál s jednotlivými stránkami naleznete pod těmito odkazy:

6. FAQ, nápověda, informace o releasech aplikace Pricing Fox

Nástroj pravidelně optimalizujeme s cílem uživatelské spokojenosti. Jakmile aplikace získá nové funkce nebo v ní proběhnou jakékoliv změny, informujeme vás na blogu, prostřednictvím sociálních sítí a ve fórum

Aby vám neunikla žádná novinka, posíláme svým odběratelům 1x do měsíce pravidelný mailing. Přihlaste se i vy

Každému releasu věnujeme vlastní článek, který najdete v kategorii Release. Souhrnný výpis změn také najdete na stránce Novinky v aplikaci.

Pokud si i přesto s něčím ohledně aplikace nebudete vědět rady, určitě nás kontaktujte na e‑mailu: podpora@pricingfox.cz. Společně váš problém vyřešíme.

Související články

Přihlaste se k odběru novinek

Neutečou vám ty nejzásadnější novinky z aplikace Pricing Fox a z e‑commerce branže.