Než se pro automatickou cenotvorbu rozhodnete, je důležité, zodpovědět si několik zásadních otázek.
- S jakým cílem se do automatické cenotvorby pouštíte? Co od ní očekáváte? Je opravdu nezbytné tyto vize znát a následně jim přizpůsobit odpovídající strategie.
- Jak je to s cenovou politikou vašich výrobků? Mají výrobky pevně stanovené ceny od dodavatele nebo s jejich výší můžete hýbat? Pokud ceny pevné nejsou, znáte skutečnou hodnotu výrobku včetně všech vynaložených nákladů – výroba, práce, dodání apod.?
- Znáte konkurenční prostředí vašeho sortimentu? Máte dostatečnou konkurenci, nebo jsou vaše výrobky spíše unikátní? Pokud dostatečnou konkurenci máte, provedli jste analýzu, znáte nabídku své konkurence (cena, doprava, benefity)?
- Dokážete si prioritizovat sortiment? Můžete produkty rozdělit do více skupin na základě ziskovosti, kategorií, dodavatele nebo jiného kritéria? Víte, jak přistupovat k novým výrobkům?
- Máte dostatečný počet objednávek?
- Pokud se rozhodnete pro konkrétní nástroj na automatickou cenotvorbu, víte, odkud chcete data brát a kam je dále zapisovat? V případě aplikace Pricing Fox je důležité inzerovat na srovnávači zboží Heureka.
Pokud si na tyto základní otázky umíte odpovědět, je váš e‑shop připravený s automatickou cenotvorbou začít.
Na názor, co by měl e‑shopař vědět, než se do automatické cenotvorby pustí, jsme se zeptali Jirky Drážného.
„Pokud se bavíme o cenotvorbě ve stylu repricingu, určitě je dobré vědět, jak je produkt konkurenční, jak je populární, jestli je unikátní, jaké jsou tam marže atd. Určitě si zanalyzovat, proč někdo prodává za nákupní ceny a co mu to může (ne)přinášet. Dále si umět roztřídit své produktové portfolio a stanovit přínos produktu nebo kategorie. Někdy si nedokážu představit, jak 2–3 členné týmy zpracovávají data e‑shopu a jak do hloubky znají portfolio obsahující více než 30 000 produktů. Za mě zpracování takového množství dat není možné.“