Jak vytěžit maximální hodnotu z vašich dat? Tipy ze Segmentového reportu

Chcete vědět, co skutečně táhne váš e‑shop dopředu? Segmentový report od Pricing Foxu vám odhalí nejziskovější produkty, skryté příležitosti, o kterých jste dosud ani netušili, ale také černé pasažéry vašeho sortimentu. Méně tabulek, více výsledků. Přeměňte data na zisky a předběhněte i tu nejzákeřnější konkurenci.

Odhalte skrytý potenciál svého e‑shopu, o kterém jste ani netušili

Vlastníte e‑shop nebo pracujete jako PPC specialista? Pak určitě znáte tyto otázky:

  • Které produkty vám vydělávají nejvíc?
  • Kam přesně má smysl investovat rozpočet určený pro reklamu?
  • Jak rychle a efektivně pochopit segment vlastního byznysu nebo byznysu nového klienta?

Přikyvujete a říkáte si: „Kéž by bylo tak jednoduché na ně odpovědět!“? Nová funkce od Pricing Foxu je pak stvořená právě pro vás. Pomůže vám od základu změnit způsob, jakým se díváte na svůj nebo zákaznický sortiment a data. O co jde – no přece o Segmentový report od Pricing Foxu!

Na stránce Reporty naleznete mimo dalších také Segmentový report

Proč právě Segmentový report?

Trávíte hodiny denně zkoumáním dat v Google Analytics, vytváříte nespočet exportů, desítky tabulek v Excelu a zbytečně míjíte hodiny manuální práce jen proto, abyste se nakonec ocitli na mrtvém bodě? Rychle na to zapomeňte.

Co vám může takový Segmentový report přinést?

  • Žádné trhání vlasů, když vám klient řekne, že potřebuje analýzu e‑shopu s 23 586 produkty rozdělenými do 168 kategorií.
  • Klid i ve chvíli, kdy se na trhu objeví ten nejsilnější konkurent.
  • Dokonalý přehled v podobě analýz, které nejsou jen prázdnými daty v nekonečných a nudných excelových tabulkách – ale čitelnými a interaktivními grafy, které snadno přetvoříte v reálné a výnosné obchodní strategie.
  • Pohodlné využití dat, aniž byste se topili v nepřehledných souborech a složitých sestavách.
  • Stručně řečeno: možnost růst a posouvat svůj byznys dopředu – bez stresu a zbytečných ztrát času.

Segmentový report vám dá odpověď na klíčové otázky během pár minut a na jedno kliknutí. Všechny potřebné informace pro tvorbu unikátní a efektivní obchodní strategie najdete na jedné stránce v přehledných grafech a tabulkách – s možností přizpůsobení i pro váš konkrétní případ.

A co všechno tedy Segmentový report dokáže právě s vaším byznysem? Čtěte dál.

5 sekcí Segmentového reportu, které navždy změní pohled na váš byznys

Abyste ani na chvíli neztratili přehled, rozdělili jsme Segmentový report do pěti hlavních sekcí, které vám pomohou nahlížet na váš byznys z více úhlů. Všechny grafy si totiž můžete nastavit podle tří metrik – obrat, počet prokliků a počet produktů.

A to nejlepší? Mysleli jsme i na to, že každý e‑shop má svá specifika v rozdělení cenových hladin. Proto si můžete vybrat z předvolených možností, nebo si nastavit vlastní cenové hladiny, podle kterých se budou grafy řídit – a to až do 6 úrovní.

Nastavení cenových hladin ocení například e‑shopy s luxusním zbožím, kde by do předvolené hladiny „do 100 Kč“ pravděpodobně nespadl žádný produkt a data by tak mohla být zkreslená.

Možnosti nastavení segmentového reportu

BONUSOVÝ TIP – přizpůsobení pro slovenské e‑shopy
Stejnou možnost jistě ocení i e‑shopy ze Slovenska, které pracují s cenami v eurech. Je zde totiž vyšší pravděpodobnost, že většina sortimentu při takovém rozložení spadne právě do první hladiny „pod 100 €“.

Základní rozdělení vašeho sortimentu, které  možná ani neznáte

Hned v úvodu reportu se dozvíte nejzákladnější informace o vašem sortimentu, které poslouží jako základ pro další práci, ale také jako hlavní zdroj pro analýzu rizik či příležitostí nebo dalších metrik, které z grafu snadno vyčtete.

Stejně jako ostatní grafy i koláče se překreslí podle zvolené metriky v Předvolbách. Můžete si tak zobrazit rozložení sortimentu dle obratu ...
... nebo prokliků ze zvoleného zdroje nebo počtu produktů.

Grafy ukazují:

  • Jak jsou rozděleny segmenty produktů (kategorie, výrobce, pravidla) podle vámi zvolené metriky (obrat, prokliky, počet produktů)
  • Které cenové hladiny dominují ve vašem obratu
  • Jaký je poměr mezi jednotlivými značkami

TIP PRO SLEDOVÁNÍ PŘÍLEŽITOSTÍ: Když vidíte, že 80 % obratu pochází z produktů nad 5000 korun, je to skvělá příležitost, jak posílit vaše prémiové segmenty.

TIP PRO SLEDOVÁNÍ RIZIK: Když máte příliš mnoho produktů od jednoho výrobce, které zároveň tvoří velkou část vašeho obratu, může to být také varovný signál. V případě, že by tento výrobce vypadl, hrozí ztráta značné části příjmů.

Odhalte skutečné hrdiny vašeho e‑shopu

Sekce TOP kategorie vám během pár sekund ukáže, které kategorie a cenové hladiny ve skutečnosti táhnou celý váš byznys. Naopak velmi rychle zjistíte i to, které kategorie a v rámci kterých cenových hladin jsou jen černými pasažéry, kteří ve vašem sortimentu nemají co dělat!

Získejte rychlý přehled o tom, které kategorie vám reálně vydělávají (zaškrtněte metriku „obrat“), ve které kategorii máte přebytek produktů a tím snižujete výkonnost e‑shopu (zaškrtněte metriku „počet produktů“) a to nejdůležitější – o co se vaši zákazníci ve vašem sortimentu zajímají opravdu nejvíc (zaškrtněte metriku „počet prokliků“).

Zobrazte si například heatmapu TOP kategorií dle obratu napříč cenovými hladinami.

Příklad z praxe?

Přehled vám může otevřít oči a vy tak například zjistíte, že až 84 % vašeho sortimentu vám generuje jen 20 % zisku. Je to sice škoda, ale skvělé je, že jste to zjistili dřív, než bylo pozdě!

Naopak můžete zjistit i to, že kategorie, ve které máte jen 6 % produktů, vám generuje až 45 % obratu. V takovém případě víte, že je potřeba tuto kategorii posílit.

TIP: Diverzifikujte svůj sortiment. Pokud vypadne kategorie s velkým podílem na obratu, výkon byznysu prudce klesne. Udržujte proto silný výkon alespoň ve dvou kategoriích.

Jaký z toho tedy plyne závěr? Lepší je zaměřit se na optimalizaci menšího počtu produktů s vysokým potenciálem, než plýtvat energií na tisíce či dokonce desetitisíce průměrných.

TOP segmenty pod lupou — zjistěte, co táhne váš byznys vpřed

Stává se vám, že máte rozpočty na reklamu úplně stejné, ale výsledky jsou nakonec diametrálně odlišné? Dávejte si pozor na optické iluze v datech a nejednejte naslepo. Porovnání výkonnosti v Segmentovém reportu vám pomůže odhalit skutečnou pravdu o ROIZaměřte se na to, co vám opravdu přináší obrat.

Jak se říká, ne všechno, co je velké, je také výkonné. Nebo přesněji – ne všechno, co má desetitisíce produktů, vám musí nutně generovat obrovské zisky. A právě proto přichází jedna z nejcennějších částí Segmentového reportu – porovnání výkonnosti TOP segmentů.

Přehledné srovnání TOP segmentů přes více metrik v jedné tabulce a barvě.

Na jednom místě uvidíte, jak si vedou jednotlivé kategorie, a díky tomu můžete zažít ty největší „aha!“ momenty týkající se vašeho byznysu.

Segmentový report vám v tomto případě neslouží jen jako analytický nástroj, ale jako byznys kompas, který vám ukáže nejkratší a nejjistější cestu k růstu – protože vždy víte, kam se vyplatí investovat a kde naopak šetřit.

Značky, které vydělávají, nebo jen zabírají a vyžírají rozpočet?

Pokud prodáváte stovky či dokonce tisíce produktů, je detailní pohled na výkon jednotlivých segmentů klíčový pro efektivní rozhodování a úsporu vašich zdrojů. Pomůže vám tak nastavit: cílenou reklamu na silnou značku v silné kategorii, odstranit neefektivní kombinace, které parazitují na vašem rozpočtu, a objevit nové „zlaté doly“, o kterých jste možná ani netušili.

Ne všechny produkty, které prodáváte, jsou si rovny. Někdy se rozdíl mezi průměrem a výjimečností skrývá v detailech. A ten může být například i v tom, jak si vedou jednotlivé kombinace značek a kategorií. To jednoduše odhalíte v sekci Souboj segmentů.

Na první pohled zjistíte kde se vám kdo nejlépe prodává.

Tento „souboj“ vám umožní jednoduše porovnat, která Značka × Kategorie (například Samsung × Mobilní telefony nebo Bosch × Kuchyňské roboty apod.).

TIP Z PRAXE: Takto můžete postupně vyhodnotit kategorie svého sortimentu a zjistit, že Značka A v kategorii Notebooky tvoří až 50 % obratu celé kategorie, zatímco Značka B má stejný nebo dokonce vyšší podíl produktů v dané kategorii, ale tvoří jen 5 % vašeho obratu. Segmenty tak už nebudou jen nicneříkající statistiky v reportech. Naopak – proměníte konkrétní čísla v rozhodnutí, která mají dopad na růst a ziskovost e‑shopu.

Z toho vyplývá, že po analýze můžete bez obav investovat jen do toho, co vám skutečně funguje. A zbytek… přehodnoťte.

Mapa segmentů – nahlédněte na svůj byznys z výšky bez tvrdého dopadu

A ještě jedna vizuální třešnička na závěr. Představte si, že dostanete do ruky vizuální mapu celého svého sortimentu, která vám už na první pohled ukáže, kde se nachází největší hodnota, největší potenciál i největší slabiny.

Přesně to nabízí sekce Mapa segmentů v Segmentovém reportu.
 Najdete v ní přehlednou vizualizaci všech segmentů seřazených podle velikosti obratu, díky čemuž okamžitě uvidíte, které segmenty táhnou váš byznys – a to bez nutnosti další analýzy. Které segmenty jsou zbytečně velké a navíc mají nízký výkon. A také kde se nacházejí menší segmenty, které však skrývají obrovský potenciál růstu.

Jak to Mapa segmentů dokáže zhodnotit? Je to díky rozdělení segmentu na základě kombinace kategorie × značka × cenová hladina v přehledné vizualizaci.

Jak velký poměr zabírá TOP10 segmentů oproti zbytku sortimentu?

Už na první pohled tak vyčtete, že „Bosch × kuchyňské spotřebiče × 8000–15 000 Kč“ tvoří neočekávaně velkou část obratu. Že ve vaší kategorii „Nábytek × neznámý lokální výrobce × do 200 Kč“ se nachází nespočet produktů s téměř nulovým výkonem. A také že další drobný segment, který jste sice udržovali, ale nevěnovali mu příliš velkou pozornost, má vysokou marži a zákazníci po něm touží čím dál víc.

Shrnutí na závěr

Tento report je vhodný i pro vaše klienty, protože je jasný a snadno se čte. Pomáhá prioritizovat investice – ať už do marketingu, nebo do nákupu. A samozřejmě se hodí i pro rychlé a okamžité změny ve strategických rozhodnutích.

TIPY PRO POKROČILÉ:

  • Využijte tato data pro onboarding nového klienta a získejte přehled za 5 minut.
  • Připravte se na každou novou sezónu a upravte svůj sortiment podle aktuálního růstu konkrétních segmentů.

Monitorujte data pravidelně a ukládejte si je mezi obdobími – měsíčně, čtvrtletně či ročně. Nakonec tato data porovnejte, vyhodnoťte a zaveďte novou úspěšnou strategii bez pocitu nejistoty.

Galerie

Související články

Přihlaste se k odběru novinek

Neutečou vám ty nejzásadnější novinky z aplikace Pricing Fox a z e‑commerce branže.