Abeceda cenotvorby — slovník pojmů v Pricing Foxu

Aplikace pravidel (někdy také přegenerování feedu, přegenerování projektu)

Jedná se o proces při kterém docházi ke spuštění pricingu, tedy výpočtu výstupní ceny u produktů. Spuštění je možné provést ručně přímo v Mergado editoru a také se provádí automatizovaně několikrát za den (konkrétní interval je závislý na algoritmu Mergada). Mergado navíc umožňuje nastavit ruční interval až 5x denně ve stanovené časové sloty (doporučujeme pokud potřebujete lepší odhad času spuštění pricingu). Po dokončení aplikace pravidel poté budete mít nové vystupní ceny ve feedu z Mergada a také Pricing Fox spouští přegenerování univerzálního XML a API konektorů.

Filtr (někdy také produktový filtr, uložený filtr)

Jedná se o uložené filtry přímo z aplikace Pricing Fox. Na stránce Produkty si můžete vyhledat produkty dle rozmanitých kritérií a poté si tento filtr uložit a pojmenovat. Pokud chcete používat produktový filtr v rámci pricingového pravidla pak nedoporučujeme používat filtry ze skupiny Pricing, protože budou vždy zpožděné o jedno aplikování pravidel (nejdříve se vyfiltrují produkty a až poté dojde k výpočtu nového pricingu).

Limity

Pricing Fox nabízí širokou škálu možností, jak si můžete udržet výstupní cenu v požadovaných mezích. Konkrétně se jedná o tyto limity:

  • Omezení dle nákupní ceny — pokud máte ve feedu nákupní cenu, pak toto pro vás bude nejčastěji používaná možnost. V této sekci si můžete nastavit požadovanou minimalní marži či přirážku. V celých korunách nebo procentech. Pro fajnšmejkry je zde navíc i možnost nastavit si stejným způsobem maximální marži či přirážku.
  • Omezení dle vstupní ceny — pokud nákupní ceny nemáte, pak si zde můžete zvolit nejvyšší (resp. nejnižší) možnou slevu či zdražení produktu. Opět je možné určit zda chcete mít limit v procentech nebo korunách.
  • Omezeni výstupní ceny - pokud chcete mít jistotu že výsledná cena přeci jenom nepřesáhne nějakou pevnou hranici, pak toto bude místo pro vás. Vždy se jedná o absolutní hodnotu, kterou nesmí přesáhnout nebo podlézet všechny produkty v pravidle.

Jakýkoliv z těchto limitů můžete, ale nemusíte použít. Jednotlivé druhy omezení je možné také kombinovat, abyste dosáhli požadovaného výsledku pricingu. V aplikaci je také možné co se má dít s produkty, které by některou z nastavených mezí přesáhly — buď může dojít k upravení ceny limitem, nebo můžeme produkt poslat dál a ve vybraném pravidle do něj nezasahovat.

Mergado

Mergado je pokročilý editor produktových feedů z vašeho e‑shopu. Můžete ho použít na jednoduché ruční upravy dat vašich produktů nebo třeba využít pokročilé aplikace, které vám vyšperkují sortiment k dokonalosti. Jednou z nich je i Pricing Fox  se kterým budete mít v malíčku celou problematiku cenotvorby ve vašem obchodě. V rámci Mergada můžete mj. segmentovat váš sortiment pomocí výběrů a upravovat data pomocí pravidel

Mergado pravidlo

Jedná se o všechny pravidla, která máte vytvořená v Mergadu. Ve většině případů se jedná o vaše ruční pravidla, díky kterým můžete upravovat jednoduchým způsobem produktová data nebo o aplikační pravidla, která se vážou k některé z vašich aplikací (např. Pricing Fox). Stejně jako u pricingových pravidel záleží na jejich pořadí, Pricing Fox jako takový vytváři v Mergadu jedno pravidlo, které si poté můžete v rozhraní Mergada přesunout na libovolnou pozici mezi vaše existující pravidla. Díky této vlastnosti můžete upravovat jak data před vstupem do Pricing Foxu, tak také dále zpracovávat elementy, které vyplní přímo pricingový automat.

Nákupní cena (někdy také pořizovací cena)

Pokud máte u produktu v e‑shopu jeho nákupní cenu, nebojte se ji poslat do Pricing Foxu. Na základě ní totiž může automat počítat a dodržovat marže produktů, které vám mohou přinést vyšší zisk. O vaše nákupní ceny navíc pečujeme jako o oko v hlavě a nikam je nepropisujeme, pokud si to vyloženě nebudete přát (například v exportu do vašeho ekonomického systému). Pokud nákupní ceny nemáte nebo vás nezajímají marže nevadí, automat bude funkční i bez nich, pouze přijdete o některé pokročilejší možnosti. 

Pravidla (někdy také seznam pravidel)

Stránka v aplikace Pricing Fox, na které naleznete všechny vaše vytvořená pricingová pravidla. Jedná se o seřazený seznam, kde pravidla výše mají vyšší prioritu — tzn. že produkty které spadnou do prvního pravidla a vyhovují jeho nastavení, již nepostupují dále do dalších pravidel. V každém pravidle je možné si nastavit co se má stát s produkty které nevyhovují nastavení — buď může produkt skončit beze změny ceny, nebo může propadnout do dalšího pravidla v pořadí.

Pravidlo (někdy také pricing pravidlo, přeceňovací pravidlo)

Pokud si přejete změnit cenu vašich produktů, toto bude pro vás hlavní středobod aplikace. V pravidle si nastavíte které produkty do něj mají vstupovat (pomocí výběru nebo filtru) a jakou pro ně budete chtít vypočítat novou cenu. Každý produkt prochází pravidlem samostatně a navzájem se nijak neovlivňují. V pravidle si vždy nastavíte kterou referenční cenu má pro každý produkt automat najít a jak s ní dále pracovat. Referenční cenu v pravidle dále můžete upravit výpočtem, limity a zaokrouhlením. Pokud produkt projde pravidlem bez problémů, pak pravidlo nastaví ke každému produktu jeho výstupní cenu a označí jej jako přeceněný. Produkty u kterých nedojde k nalezení referenční ceny nebo přesáhnou nastavený limit je možné poslat do dalšího pravidla. Pravidel můžete mít v rámci jednoho e‑shop nastavených neomezené množství a díky ním například segmentovat sortiment dle ceny, výrobce nebo jakéhokoliv jiného kritéria. Více pravidel navíc může mít i nastavený stejný výběr nebo filtr — v takovém případě vždy platí, že produkt prochází pravidly postupně (shora seznamu pravidel) a pokud dojde k jeho přecenění, pak již nepokračuje do dalších pravidel.

Pricing Fox

Jedná se o chytrou aplikaci v rámci Mergado systému, která vám pomůže ovládat a kontrolovat cenotvorbu vašeho e‑shopu. Pro více informací doporučujeme navštívit náš shrnující článek Jak Pricing Fox funguje a také se podívejte s čím vším vám může pomoct.

Produktový feed (někdy také XML feed)

Produktový feed je datový soubor s informacemi o vámi prodávaném zboží. Většina e‑shopových řešení poskytuje tento soubor na pevné URL adrese, které můžete přímo využít jako vstupní feed v Mergadu. Více informací jak s feedy pracovat a využít je k vylepšení vašeho e‑shopu najdete na stránkách Mergada.

Referenční cena

V aplikaci Pricing Fox pod pojmem referenční cena myslíme takovou, od které se má provádět výpočet nové ceny. Ve většině případů se nejedná o vstupní cenu (čili vaší cenu z feedu), ale o cenu vybraného konkurenta nebo skupiny konkurentů. Příklady:

  • Cílíte na první pozici na srovnávači - poté je referenční cena eshopu na této pozici. Pokud již na této pozici je vaše nabídka, tuto použít nemůžeme (aby nedošlo k přeceňovací spirále) a Pricing Fox tedy nebude pracovat s žádnou referenční cenou a produkt nechá buď propadnout do dalšího pravidla nebo u něj nechá původní cenu (v závislosti na dalších nastaveních pravidel)
  • Chcete nejnižší cenu na kartě od ověřených eshopů — v takovém případě najdeme všechny e‑shopy na kartě, které mají Ověřeno Zákazníky (kromě vašeho) a z nich vybereme minimální cenu. Ta poté bude označena jako referenční cena.
  • Chcete být o 1 Kč levnější než průměrná cena v biddingu — pokud nastavíte cílení na všechny pozice v biddingu a poté vyberete průměrnou cenu, pak se referenční cenou stane vypočítaná průměrná cena. Nemusí se tedy jednat o cenu jednoho konkrétního eshopu.

Od referenční ceny je poté možné odečíst nebo přičíst požadovanou cenu v Kč, EUR nebo procentech. Takto vypočítaná cena je poté poslaná do dalších kroků automatu v nich může poté dojít k úpravě dle limitů nebo zaokrouhlování. Pokud nedokážeme najít žádnou referenční cenu, můžete si v nastavení pravidla určit co se má s produktem dále dít — buď nebudeme cenu měnit vůbec (nastavíme na výstup vstupní cenu) nebo pošleme produkt do dalšího pravidla.

Vstupní cena (někdy také původní cena, stará cena)

Vstupní cenou myslíme vaši cenu produktu, kterou přečteme z feedu. V nastavení Pricing Foxu si můžete zvolit ze kterého Mergado elementu ji budeme číst. Tato cena se ve většině případů nepoužívá pro výpočet nové ceny produktu, ale můžete ji použít na omezení maximální změny (slevy nebo zdražení). Napříč celou aplikací také tuto cenu ukazujeme jako výchozí cenu a počítáme z ní mj. rozdíl oproti výstupní ceně, který si můžete posílat zpět do Mergada nebo ho vyexportovat.

Výstupní cena (někdy také nová cena, výsledná cena)

Nejdůležitější pojem Pricing Foxu a cenotvorby vůbec. Výstupní cena je výsledek celého procesu přecenění (pokud je možné upravit cenu v pravidle), případně je do ní pouze zkopírovaná vstupní cena. V každém případě toto je ta cena, kterou budeme posílat do výstupního feedu (v nastavení Mergado napojení si můžete upravit do kterého elementu), univerzálního exportu nebo API konektoru. Z této ceny je také počítána marže, pokud nalezeneme k produktu jeho nákupní cenu.

Výběr (někdy také Mergado výběr)

Jedná se o filtr vytvořený v aplikaci Mergado, který můžete použít pro segmentování produktů i v aplikaci Pricing Fox. Pokud již tedy použiváte Mergado jako váš hlavní nástroj, můžete využít jeho pokročilé možností filtrování produktů v rámci přeceňovacích pravidel. 

Vypočítaná cena

Poté co nalezneme v přeceňovacím pravidle referenční cenu můžeme nad ní dělat další změny. Tou nejčastější bude její snížení nebo navýšení, případně ji můžete například vynásobit fixním koeficientem. Vždy záleží na vašich požadavcích a tom, co si nastavíte v pravidle. Vypočítaná cena dále pokračuje automatem do omezování limity.

Přihlaste se k odběru novinek

Neutečou vám ty nejzásadnější novinky z aplikace Pricing Fox a z e‑commerce branže.